Een derde van werkenden mist een docent met aansluiting op de praktijk

Ruim tachtig (86%) procent van werkend Nederland vindt dat de praktijkervaring van een docent erg belangrijk is. Dit blijkt uit onderzoek van NCOI Opleidingen, de grootste opleider van werkend Nederland, uitgevoerd onder ruim 1.100 werkende Nederlanders. Ook vindt een groot deel (68%) dat bijscholing de oplossing is voor de personeelstekorten in diverse sectoren.

Een derde van werkenden mist een docent met aansluiting op de praktijk

Aan welke eisen moet een docent voldoen volgens werkend Nederland? Praktijkervaring blijkt een zeer belangrijke factor. Ruim tachtig procent (86%) geeft aan dat ze het bij een studie naast hun werk belangrijk vinden dat de docent praktijkervaring heeft. Wanneer een docent dit niet kan bieden is dit een groot gemis. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een op de drie werkende Nederlanders tijdens een eerdere voltijdstudie een docent die aansluiting had op de praktijk miste.

Het belang van praktijkervaring wordt in het onderwijs nog wel eens over het hoofd gezien.”

Sven Tump, Directeur bij NCOI Opleidingen: Het belang van praktijkervaring wordt in het onderwijs nog wel eens over het hoofd gezien, terwijl dit juist ontzettend belangrijk is. Studenten die een studie naast hun werk volgen, kunnen de praktijkkennis van docenten doorgaans meteen toepassen in hun baan. Naast praktijkervaring van de docent kan  persoonlijk contact het verschil maken voor een student. Zeker als we kijken naar het plezier van studeren en de slagingskans.”

Betrokken docenten

Als we kijken naar betrokkenheid van docenten, zien we dat ook dit erg belangrijk is. Veertig procent van de Nederlanders vindt een docent van een publieke instelling even betrokken als een docent van een private onderwijsinstelling. Hierbij geldt: hoe ouder de Nederlander, hoe meer hij of zij deze mening deelt. Van de Nederlanders onder de 30 jaar, is slechts een derde (32%) het hiermee eens. Terwijl de helft van de 60-plussers (51%) van mening is dat de docenten in dezelfde mate betrokken zijn. Dit laat onderzoek vanuit NCOI Opleidingen zien.

Bijscholing voor docenten

Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat ruim zestig procent (68%) van mening is dat bijscholing de oplossing is voor personeelstekort. Wanneer iemand wordt bijgeschoold houdt dit in dat diegene een opleiding of training volgt om hierna breder inzetbaar te zijn op de arbeidsmarkt. Deze inzetbaarheid zou in dezelfde of vergelijkbare beroepsgroep kunnen zijn. Zij maken dan een grotere kans op een baan in de sector waarin zij werkzaam zijn.

Het demissionair kabinet heeft een budget vrij gemaakt om bij- en omscholing te kunnen realiseren. Het totale steunpakket voor de veranderende arbeidsmarkt bestaat uit 1,4 miljard euro waarvan ruim 200 miljoen bij moet gaan dragen aan de bij- en omscholing van werknemers die door de coronacrisis werkloos zijn geworden of dreigen te raken. 

Over NCOI Opleidingen

NCOI Opleidingen is 25 jaar geleden opgericht om werkend Nederland sterk te maken en houden. Inmiddels is NCOI Opleidingen met meer 1.250 opleidingen en trainingen uitgegroeid tot de grootste opleider van werkend Nederland en toonaangevend op het gebied van praktijkgericht opleiden en leren. Met hun unieke aanpak sluiten zij aan op de kennis en vaardigheden waar volwassenen al over beschikken. Werkervaring en werkpraktijk staan daarbij centraal. Zo combineren ze een motiverende en praktische aanpak met een efficiënte en flexibele leeromgeving.

Deze bijzondere combinatie heeft al tienduizenden volwassenen aan een erkend diploma geholpen. NCOI Opleidingen is onderdeel van NCOI Groep, de grootste particuliere onderwijsinstelling van Nederland. NCOI Groep heeft als missie leven lang ontwikkelen voor iedereen mogelijk te maken

Dit artikel is gesponsord door NCOI Opleidingen.