Premiebijdrage PAWW in 2024 lager
De premie voor private aanvulling WW en WGA (PAWW) daalt in 2024.
De premie voor private aanvulling WW en WGA (PAWW) daalt in 2024.
De nieuwe versie van het kennisdocument premiedifferentiatie WW is nu beschikbaar. In deze versie is informatie die al bekend was toegevoegd en zijn er tekstuele aanpassingen.
Met ingang van 2020 kent de WW-premie een laag en een hoog tarief. In dit artikel worden de voorwaarden voor de lage WW-premie beschreven en de uitzonderingen op de hoge WW-premie. Vervolgens wordt ingegaan op een tijdelijke urenuitbreiding en de WW-premie en de gevolgen voor werkgevers van het onderzoeksrapport over de premiedifferentiatie WW.
Uitkeringsgerechtigden die een jaar voor hun aow zitten, zijn sinds 2018 vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Zodra deze mensen niet meer hoeven te solliciteren ontvangen zij een brief van het UWV. Het betreft oud-werknemers met een WW-, IOW-, WGA- of Ziektewet-uitkering die binnen een jaar de aow-leeftijd bereiken.
De coronacrisis heeft zijn weerslag op de arbeidsmarkt. Het aantal WW-uitkeringen steeg de afgelopen drie maanden met bijna 61 duizend uitkeringen. In mei nam het aantal uitkeringen toe met 9 duizend. Dat is minder hoog dan april toen er 42 duizend WW-uitkeringen zijn toegekend. Meer jongeren tot 25 jaar doen een beroep op een werkloosheidsuitkering.
Een groeiend aantal mensen die een ww-uitkering ontvingen, gaat vervolgens werken als flexwerker. Bijna een op de drie (29 procent) gaat inmiddels na de ww als uitzendkracht aan de slag en bijna de helft accepteert een tijdelijk contract. Een klein deel van de werkhervatters met een flexibel contract stroomt binnen een jaar door naar een vast contract.
Werkgevers die eigenrisicodrager voor de WW zijn betalen vanaf 2020 de kosten voor het vakantiegeld van hun (ex-)werknemers via een maandelijkse factuur. Zij ontvangeb voor het vakantiegeld geen aparte, jaarlijkse factuur meer in mei.
<p><strong>Per 1 januari 2020 worden de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), Algemene Ouderdomswet (AOW), Algemene Nabestaandenwet (Anw), Wet werk en arbeidsondersteuning Jonggehandicapten (Wajong), Werkloosheidswet (WW), Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA), Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), Ziektewet (ZW) en Toeslagenwet (TW) </strong><strong>aangepast. Dit komt doordat deze uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon. Het minimumloon stijgt van € 1.635,60 naar € 1.653,60 bruto per maand. </strong></p>
<p>Uit <a href="https://www.uwv.nl/overuwv/Images/wat-verdienen-mensen-voor-en-na-de-ww.pdf">onderzoek van het UWV</a> blijkt dat mensen die binnen 1 jaar uit de WW zijn en werk hebben gevonden, gemiddeld 5 procent minder loon verdienen dan voordat ze in de WW kwamen. Een jaar later hebben ze dit weer ingehaald. Mensen die na 1 tot 2 jaar werk vinden en uit de WW zijn, gaan er meer in loon op achteruit.</p>
Het aantal werklozen is de afgelopen 3 maanden met gemiddeld 7.000 per maand gestegen naar 321.000 in augustus 2019. Hiermee was 3,5 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos. In juli was dat 3,4 procent. De stijging van het aantal werklozen deed zich voor in de leeftijdsgroepen tot 45 jaar. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. UWV registreerde eind augustus 237 duizend lopende WW-uitkeringen.