Tekenbonus maakt werkgever niet aantrekkelijker

Maar liefst 39 procent van de werknemers in Nederland zou zich niet laten verleiden door een tekenbonus als ze op zoek gaan naar een nieuwe baan. Waar ze wel wat voor voelen is een onopzegbaar contract in ruil voor meer salaris. Dit blijkt uit onderzoekvan Visma | Raet onder ruim 1.000 Nederlandse werknemers.

Bijna een op de vijf werknemers is bang kansen te laten liggen als hij nu niet op zoek gaan naar een andere baan. Werkgevers proberen daarop in te spelen met tekenbonussen, een mooie leaseauto of simpelweg een hoger salaris. Maar werken die lokkertjes wel? Het antwoord op die vraag is dus ‘Nee’, volgens de HR-dienstverlener.

Een van de pullfactoren waarover de respondenten hun oordeel mochten vellen was de tekenbonus. Dit is een bedrag dat de werknemer eenmalig ontvangt van een nieuwe werkgever. 39 procent zegt niet in de verleiding te komen door een tekenbonus.

Lees ook: Krapte op de arbeidsmarkt: welke (arbeidsrechtelijke) oplossingen zijn er?

Werknemer wel over te halen met ludieke actie

Een deel van de respondenten is wel in voor een ludieke actie. 7 procent zegt een arbeidsovereenkomst eerder te zullen tekenen wanneer de werkgever besluit om het tekenmoment in een luchtballon of een andere ludieke locatie te laten plaatsvinden.

Voor de overige 93 procent moet een werkgever echter met zwaarder geschut komen. De helft staat ervoor open om een niet-opzegbaar contract, van bijvoorbeeld tien jaar, te tekenen. Daar moet dan wel een dubbel zo hoog salaris tegenover staan.

Lees ook: Aandelenopties voor werknemers

Wat werkt wel?

Voor 79 procent van de respondenten zijn de onderlinge sfeer en collega’s de bepalende factoren om wel of niet voor een werkgever te kiezen. De collega’s waarmee ze moeten samenwerken en het team waarin ze terechtkomen zijn uiteindelijk dus het meest belangrijk.

Lees ook: TNO: ‘Toekomstbestendige arbeidsmarkt, draaischijf voor verandering’

Marco Winkel, directeur HR bij Visma | Raet: “Werkgevers doen er daarom goed aan factoren zoals een goede work-life balance, flexibele werktijden en vitaliteit in de breedste zin, mee te nemen in sollicitatiegesprekken. Door het vervolgens persoonlijk te maken en sollicitanten bijvoorbeeld middels video’s een beeld te geven van het team en de organisatiecultuur waarin ze terecht komen, kun je als werkgever echt het verschil maken.”