Meer duidelijkheid over aanpak schijnzelfstandigheid
Volgend jaar wordt het handhavingsmoratorium opgeheven. De Belastingdienst kan dan weer op normale wijze corrigeren op schijnzelfstandigheid. Maar hoe gaat de Belastingdienst dat aanpakken?
Volgend jaar wordt het handhavingsmoratorium opgeheven. De Belastingdienst kan dan weer op normale wijze corrigeren op schijnzelfstandigheid. Maar hoe gaat de Belastingdienst dat aanpakken?
De Wet DBA is al mank sinds de introductie. Daarom werd er een zogeheten handhavingsmoratorium afgekondigd tot 1 januari 2020. Die is inmiddels verlengd tot 1 januari 2021. Dan wordt de nieuwe Wet DBA verwacht. Tot die tijd werden alleen de grootste boeven aangepakt. Maar straks kan er meer. Stan Rethans, werkzaam bij de Belastingdienst, legt op eigen titel uit.
Sinds een paar jaar doet het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoek naar 'eerlijk werk'. Daarmee doelen ze op arbeid die de fundamentele rechten van de mens én de rechten van werkenden op gezond en veilig werk en eerlijke arbeidsvoorwaarden respecteert. Twee jaar geleden concludeerden zij dat onderbetaling en uitbuiting in Nederland nog steeds 'aanzienlijk' was en verder groeide. Ook dit jaar toont een zelfde, somber beeld.
<p><strong>De Wet aanpak schijnconstructies (Was) lijkt inderdaad te werken tegen schijnconstructies. De ketenaansprakelijkheid voorkomt schrijnconstructies, de verlenging van algemeen verbindend verklaarde (avv) cao's wordt omarmd door werkgevers en voorkomt een </strong><strong>'reguleringsgat'. Samenwerking tussen de inspectie en de sociale partners heeft ook effect bij de bestrijding van schijnconstructies en het specificeren van loonstroken en het giraal betalen van het minimumloon werkt gunstig. Het verbod op verrekenen en inhouden van bedragen op het minimumloon zorgt er voor dat de werknemer in principe over het minimumloon kan </strong><strong>beschikken. Toch blijven werkgevers door de mazen van de wet kruipen. Zo blijkt uit de evaluatie van de Was die gisteren naar de Tweede Kamer werd gestuurd.</strong></p>
Werkgevers in de bouw moeten hun eigen nalevingspolitie oprichten om strenger te kunnen optreden tegen cao-ontduiking en uitbuiting van zzp'ers. Daarvoor pleiten verschillende grote bouwers in het Financieele Dagblad.
Rechtbank Overijssel heeft een vordering van vakbond FNV tot naleving van de cao door een transportbedrijf afgewezen. FNV eiste dat de transporteur buitenlandse chauffeurs die voor een buitenlands zusterbedrijf rijden volgens de Nederlandse cao zou betalen. Volgens de rechtbank behoeven de vorderingen van FNV meer nuance en feitelijke invulling. Zij lenen zich daarom niet voor toewijzing in kort geding.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft op 9 februari 2015 de derde voortgangsrapportage over de aanpak van schijnconstructies naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit naar aanleiding van het actieplan 'bestrijden van schijnconstructies' van 11 april 2013, onderdeel van het sociaal akkoord tussen het kabinet en werkgevers- en werknemersorganisaties. De Tweede Kamer is op 3 maart unaniem akkoord gegaan met de Wet aanpak schijnconstructies.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in december 2014 het wetsvoorstel aanpak schijnconstructies (WAS) ingediend bij de Tweede Kamer. Dit artikel gaat in op de voorgestelde wijzigingen. De WAS bevat maatregelen om de naleving van geldende arbeidsvoorvoorwaarden (wetgeving) te bevorderen, en werpt een dam op tegen uitbuiting, verdringing van Nederlandse werknemers, en oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Ook wordt via de invoering van een ketenaansprakelijkheid voor loon beoogd dat werknemers het loon ontvangen waar zij recht op hebben en dat malafide bedrijven daarvoor aangesproken kunnen worden.