SalarisNet
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Nieuws
  • Loonzaken
    • Loonheffingen
    • Secundaire arbeidsvoorwaarden
    • Sociale verzekeringen
  • Werknemerszaken
    • In dienst
    • Einde dienstverband
    • Oudedagsvoorziening
  • Werkgeverszaken
    • BTW en personeelsverstrekkingen
    • Directeur grootaandeelhouder
    • Inlenen en uitbesteden
    • Plichten werkgever
    • Software

Alles over administratie

  • administratie31 mei 23

    Hou als werkgever rekening met deze verplichte administratieve...

    Naast de verplichte loonaangifte die periodiek moet worden ingevuld en naar de Belastingdienst moet worden gezonden, moet de werkgever een groot aantal andere administratieve handelingen verrichten die zijn gericht op de controle van de juiste inhouding en afdracht van de loonheffingen.

  • administratie24 mei 23

    De 7 administratieve verplichtingen van de werkgever

    Een werkgever wordt aangemerkt als een 'administratieplichtige'. Dit betekent dat hij/zij een degelijke administratie dient te voeren. Hieronder worden de 7 administratieve verplichtingen nader toegelicht.

  • loonzaken11 jan. 23

    De bewaartermijn voor de loonadministratie

    De Belastingdienst verplicht werkgevers bepaalde informatie uit de loonadministratie te bewaren, ook als het dienstverband met de werknemer al beëindigd is. Om welke informatie gaat het en hoe lang moet je deze bewaren?

  • Nieuws2 aug. 21

    Werkgever worden: zo doet u dat

    Of het nou de eerste of de 30.000ste werknemer is, het aannemen van een nieuwe werknemer blijft altijd een belangrijk moment in de salarisadministratie. Er zijn zaken die gecontroleerd moeten worden, formulieren moeten worden ingevuld en zaken moeten worden gearchiveerd en geadministreerd. SalarisNet zet de aandachtspunten op een rij.

  • Belastingdienst27 nov. 19

    Fiscale bewaarplicht bij geautomatiseerde administratie

    Steeds meer ondernemers hebben een geautomatiseerde administratie. Ook voor deze administratie geldt een bewaarplicht. Volgens de fiscale bewaarplicht moet een ondernemer alles wat van belang is voor de bedrijfsvoering bewaren in de vorm waarin het deel is gaan uitmaken van de administratie. 

  • Artikel1 jul. 18

    Werkkostenregeling - minder administratieve lasten, hoe dan?

    <p>Uit de evaluatie van de werkkostenregeling (WKR) volgt dat de beoogde administratieve lastenverlichting van de WKR tegenvalt. Het kabinet ziet echter geen haalbaar alternatief. Er zijn veel Kamervragen gesteld naar aanleiding van de recente WKR-evaluatie. Staatssecretaris Snel van Financiën beantwoordt deze vragen.<span data-ccp-props="{&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559739&quot;:160,&quot;335559740&quot;:259}"> </span></p>

  • Nieuws4 jun. 18

    HR-professional moet digitale vaardigheden ontwikkelen

    <p>HR-activiteiten in de administratieve sfeer, zoals loongegevens invoeren en verzuim- en verlofregistratie zijn in verregaande mate gedigitaliseerd. Toch blijkt een kwart van de HR-professionals nog geen gedigitaliseerd systeem te hebben voor de registratie van verlof, ziekteverzuim en persoonsgegevens. Dit blijkt uit een <a href="https://inspiratie.afas.nl/acton/media/7308/onderzoek-ondersteunende-hr-technologie" target="_blank" rel="noopener">onderzoek van AFAS software en Tilburg University</a> onder 190 HR-professionals naar het gebruik van HR-ondersteunende technologieën.</p>

  • Nieuws23 mei 18

    Minder foute overboekingen door IBAN-naamcheck

    <p aria-level="1">Bij de IBAN-naamcheck wordt de naam van de begunstigde gecontroleerd voordat de overboeking wordt uitgevoerd. Deze extra controle op naam die door de Rabobank is ingesteld om minder foute boekingen te hoeven corrigeren blijkt succesvol. <span data-ccp-props="{&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559739&quot;:160,&quot;335559740&quot;:259}"> </span></p>

  • Nieuws19 sep. 17

    Minder administratieve lasten voor S&O-inhoudingsplichtigen

    <p>In het <a href="https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/09/19/overige-fiscale-maatregelen-2018" target="_blank" rel="noopener">wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2018</a> wordt voorgesteld dat het mogelijk wordt om een mededeling over alle in een kalenderjaar afgegeven S&O-verklaringen gezamenlijk te doen. <span data-ccp-props="{&quot;201341983&quot;:0,&quot;335559739&quot;:160,&quot;335559740&quot;:259}"> </span></p>

  • Nieuws10 aug. 17

    Zorg voor juiste WKR-administratie en voorkom naheffing

    De werkgever is sinds 2015 verplicht om een de administratie van de werkkostenregeling (WKR) goed op orde te hebben. Bij controle door de Belastingdienst komt de WKR-administratie automatisch naar voren als checkpunt. Heeft uw organisatie de administratie goed op orde?

Meer artikelen

  1. Minder banen in financiële sector, maar wel vacatures
  2. Handboek Ondernemen 2017 van Belastingdienst voor startende en kleine ondernemer
  3. Werknemer internationaal concern makkelijker opnemen in loonadministratie
  4. Werkgeversverklaring niet meer altijd nodig bij hypotheek
  1. Financieel administratieve medewerker op zoek naar nieuwe baan
  2. Soft skills steeds belangrijker in financiële sector
  3. Kans op administratieve baan bij overheid klein
  4. Vrouwen vaker aan het werk in administratief beroep
  • Abonneren
  • Collecties
  • Nieuwsbrieven
  • Over SalarisNet
  • Klantenservice
  • Salarisnet Academy
  • Digitaal magazine
  • Adverteren
  • Vacatures

Snel naar

  • Nieuws
  • Voorbeelddocumenten
  • Faq's
  • Verdieping
  • Digitaal magazine

Loonzaken

  • Loonheffingen
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Sociale verzekeringen

Werknemerszaken

  • In dienst
  • Einde dienstverband
  • Oudedagsvoorziening

Werkgeverszaken

  • BTW en personeelsverstrekkingen
  • Directeur grootaandeelhouder
  • Inlenen en uitbesteden
  • Plichten werkgever
  • Software

Salarisnet is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen