Even bijpraten: 'Met een Belgisch kenteken wordt de bijtelling...
Merel Kortenhorst legt voor Salarisnet uit hoe bijtelling in internationale context werkt.
Merel Kortenhorst legt voor Salarisnet uit hoe bijtelling in internationale context werkt.
Het ter beschikking stellen van een leaseauto door de werkgever staat steeds meer onder druk. Hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. Bijvoorbeeld het feit dat werknemers tegenwoordig veelvuldig thuiswerken. Daarnaast wordt er gestreefd naar minder en meer duurzaam woon-werkverkeer. Tegelijkertijd is de leaseauto (meestal) een arbeidsvoorwaarde. Dit betekent dat er strenge voorwaarden zijn verbonden aan het (eenzijdig) wijzigen van het recht op een leaseauto.
De werknemer die een auto van de werkgever ter beschikking gesteld heeft gekregen waar hij ook privé gebruik van mag maken, heeft een voordeel. Dit voordeel moet worden bijgeteld bij het loon van de werknemer. Dit bedrag is de autokostenbijtelling (ook wel de autokostenfictie of bijtelling privégebruik auto genoemd). Een overzicht van veelgestelde vragen over de auto van de zaak.
De basisregels voor het vergoeden van deelauto's roepen praktijkvragen op. Een kennisgroep van de Belastingdienst publiceert daarom een aantal voorbeelden die houvast moeten geven. Een samenvatting van de belangrijkste punten.
Op 1 januari 2025 treden er een aantal wetswijzigingen in werking. SalarisNet licht de relevantste voor jou als salarisprofessional uit.
Stan Rethans is voorzitter van de Kennisgroep cao van de Belastingdienst. Geregeld vertelt hij over wat hij tegenkomt in zijn vakgebied. Deze keer over het privégebruik van de auto. Rethans schrijft zijn columns op persoonlijke titel.
Op 26 november spreekt hij op het Salaris Kennisfestival. Speciaal voor SalarisNet licht Peter Hoogstraten alvast een tipje van zijn keynote op.
De Belastingdienst heeft meer duidelijkheid gegeven over de vergoeding van laadkosten voor een auto van de zaak.
In 2023 legden zakelijke rijders van personenauto's voor het eerst meer kilometers elektrisch af dan op diesel. Dit blijkt uit recente CBS-cijfers.
De stof van Prinsjesdag is inmiddels neergedaald. Zichtbaar wordt dat er niet heel veel verandert voor salarisprofessionals. Dat wil zeggen: nog niet. In dit tweede van 2 artikelen gaan Rianne van Halem en Jan-Bertram Rietveld van EY in op het Belastingplan 2025.