Uitgelicht: wetswijzigingen per 1 januari 2025
Op 1 januari 2025 treden er een aantal wetswijzigingen in werking. SalarisNet licht de relevantste voor jou als salarisprofessional uit.
Op 1 januari 2025 treden er een aantal wetswijzigingen in werking. SalarisNet licht de relevantste voor jou als salarisprofessional uit.
Stan Rethans is voorzitter van de Kennisgroep cao van de Belastingdienst. Geregeld vertelt hij over wat hij tegenkomt in zijn vakgebied. Deze keer over het privégebruik van de auto. Rethans schrijft zijn columns op persoonlijke titel.
Op 26 november spreekt hij op het Salaris Kennisfestival. Speciaal voor SalarisNet licht Peter Hoogstraten alvast een tipje van zijn keynote op.
De Belastingdienst heeft meer duidelijkheid gegeven over de vergoeding van laadkosten voor een auto van de zaak.
In 2023 legden zakelijke rijders van personenauto's voor het eerst meer kilometers elektrisch af dan op diesel. Dit blijkt uit recente CBS-cijfers.
De stof van Prinsjesdag is inmiddels neergedaald. Zichtbaar wordt dat er niet heel veel verandert voor salarisprofessionals. Dat wil zeggen: nog niet. In dit tweede van 2 artikelen gaan Rianne van Halem en Jan-Bertram Rietveld van EY in op het Belastingplan 2025.
De werknemer die een auto van de werkgever ter beschikking gesteld heeft gekregen waar hij ook privé gebruik van mag maken, heeft een voordeel. Dit voordeel moet worden bijgeteld bij het loon van de werknemer. Dit bedrag is de autokostenbijtelling (ook wel de autokostenfictie of bijtelling privégebruik auto genoemd). Een overzicht van veelgestelde vragen over de auto van de zaak.
Als je 3 auto's gelijktijdig ter beschikking stelt aan een werknemer, voor hoeveel auto's moet je dan bijtellen?
Een werkgever verstrekt een laadpaal aan een werknemer met een ter beschikking gestelde auto. Dit is geen loon omdat de laadpaal bij de bijtelling van de auto van de zaak hoort.
Een werknemer stapt in een kalenderjaar over van een bestelauto naar een personenauto van de zaak. Waar moeten werkgever en werknemer dan op letten?