Lees ook: Bijtelling elektrische auto’s omhoog: een rekenvoorbeeld
De verandering in de bijtelling voor elektrische auto’s bleek eerder al uit het Klimaatakkoord. In het Belastingplan voor 2020 is dit nogmaals bevestigd. De huidige korting op de bijtelling voor emissievrije auto’s van de zaak blijft ook na 2020 bestaan. De korting wordt in stappen afgebouwd tot uiteindelijk nul vanaf 1 januari 2026. De cap (het deel van de catalogusprijs waarover de korting op de bijtelling wordt verleend) zal in 2020 nog op 45.000 euro liggen en in 2021 wordt dat bedrag verder verlaagd tot 40.000 euro.
Het kabinet licht toe: ‘De verkoopcijfers van emissievrije voertuigen in 2018 en (tot nu toe) in 2019 zijn (fors) hoger dan in eerste instantie geraamd. Dit is een aanwijzing dat de huidige mate van stimulering hoger is dan noodzakelijk.’
Lees ook: Heleen Elbert over Prinsjesdag en mobiliteit: auto en fiets van de zaak
BPM en MRB, accijns
Het kabinet is van plan om een aantal belastingvoordelen elektrische auto’s juist te verlengen. Het gaat dan om de belasting van personenauto’s en
motorrijwielen (bpm) en de motorrijtuigenbelasting (mrb) en het verlaagde mrb-tarief voor bestelauto’s van ondernemers. Deze zal geleidelijk oplopen. Daarnaast wordt voorgesteld de accijns
op diesel met ingang van 1 januari 2021 en 1 januari 2023 telkens met 1 cent per liter te verhogen.
Meer weten over de gevolgen van Prinsjesdag voor de salarisadministratie? Kom naar de Personeel & Salaris Vakdag!Op dinsdag 24 september hoort u alle wijzigingen per 1 januari 2020 op het gebied van loonheffingen, sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en mobiliteit. Onze vakexperts bespreken het gehele scala aan maatregelen die op Prinsjesdag bekend worden gemaakt. Zij nemen u mee langs de aandachtspunten die voor u het komende jaar belangrijk zijn. Een echte kennisdag met het actuele overzicht van de wet- en regelgeving. |